mvhe.blogg.se

4 - dikeskörning

Kategori: Allmänt

Nu börjar det vara ett par dagar sen jag skrev här igen, MEN då fick vi den strålande idén att köra Ärtan idag, för andra gången i vagn, Det blir ett strålande ämne för dagens blogginlägg!
 
Som jag har berättat tidigare så är Ärtan en väldigt tuff kille, Han var extra tuff idag igen.. Selade på honom denna gången med rockarden för tanken var då att vi skulle testa köra lite ensam utan ledhjälp. Sagt och gjort, när Mats hade gått med han ca 800m så var det dags, Han var lite för cool för sitt eget bästa och kaxig i grimskaft så vi testade trava några hundra meter och sedan knäppte Mats lös "vilddjuret", han är typ sverigest största fjant.. Vi travade upp till "första vändplan" ca 1,5 km, Sedan hoppade Mats av och höll i han och hjälpte mig att styra kosan runt med destination hemåt, Han skötte sig utmärkt! När vi väl kom ner till vägen och skulle gira hemmåt så var han tuff igen, gick emot tömmen och var enligt sin mening en RIKTIG tuffing. Då kom vi till det här scenariot igen, då jag talade om för herrn att han var tvungen att svänga för att undvika krondiket på höger sida.. Han var dock aldeles för tuff för att lyssna, så han tappade balansen och gled ner i diket för att sedan stanna där.. Tittade på mig och undrade "vafan var det där bra för?" Ja.. Då satt jag i vagnen på vägen och hästskrället stod i diket och chillade, Ni ska ju inte tro att han överhuvudtaget jagade upp sig, Nej.. han kan inte erkänna att HAN har gjort fel, så då stod han där och tjurade likt en åsna. Mats klättrade ner till han och höll i han för säkerhets skull och vi dividerade hur vida vi skulle lösa problemet att få upp han på vägen igen. Kom fram till att bästa lösningen var att sela av och leda upp honom & sedan sela på igen och traska hem med åbäket. Sagt och gjort.. Mats drog i huvudet och jag puttade på rumpan för att få upp honom... Sedan selade vi om vagnen och gick med honom hem. 
 
Vill även UNDERSTRYKA att allt skedde i kontrollerade former och att om hästen inte var så trygg & stabil som han är så hade vi aldrig ens försökt köra honom ensam redan på 2:a turen med vagn. 
 
Fridens mina vänner!

(Bjuder på en bild på Ärtan & Casper från i vintras)

Kommentarer

  • lena säger:

    låter som lite ardenner-trygg...

    2012-11-28 | 16:47:08

Kommentera inlägget här: